ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود
سرخط خبرها

دیابت از علل شایع نابینایی و نارسایی کلیه است

  • کد خبر: ۲۰۵۳۸۲
  • ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۲
دیابت از علل شایع نابینایی و نارسایی کلیه است
دیابت و فشار خون از علل اصلی مشکلات کلیوی، ضعف بینایی و سایر امراضی است که به شکل خاموش بر انسان اثر می‌گذارد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر محمدرضا سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با ابلاغ وزارت بهداشت سلامت از ۱۵ آبان سال‌جاری طرح غربالگری دیابت و فشارخون آغاز و تا پایان دی ماه ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، هدف این پویش، بیماریابی و غربالگری دیابت و پرفشاری خون در جمعیت بالای ۱۸سال کشور است.

سهرابی خاطرنشان کرد: در این پویش ضمن کنترل فشار خون، افراد پرخطر از نظر بیماری دیابت (دارای سابقه خانوادگی، چاقی، بی‌تحرکی و...) غربالگری می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه بی‌تحرکی را یکی از عوامل مهم خطر برشمرد که در کلان‌شهرها منجر به چاقی و اضافه وزن و در نتیجه ابتلا به دیابت و پرفشاری خون می‌شود.

وی افزود: در این طرح ضمن بیماریابی و تشخیص آن در مراحل اولیه، درصدد شناسایی افراد مبتلا به پیش‌دیابت یا در معرض ابتلا به پرفشاری خون هستیم تا با اقدامات فعال از بروز یا پیشرفت بیماری و ایجاد عوارض در آنان جلوگیری کنیم.

معاون بهداشت دانشگاه تشخیص زودرس دیابت را بسیار مهم دانست و یادآور شد: دیابت بیماری پرعارضه‌ای است که تشخیص زودرس آن و کنترل قند خون می‌تواند از بروز عوارض آن جلوگیری کند.

سهرابی دیابت را یکی از شایع‌ترین علل نابینایی، نارسایی کلیه و دیالیز عنوان کرد و بیماری‌های قلبی عروقی، پای دیابتی، عوارض چشمی و نارسایی کلیه را از دیگر عوارض این بیماری برشمرد.

وی هدف این پویش را بیماریابی، تشخیص زودرس و حساس سازی جامعه به دیابت و پرفشاری خون عنوان کرد تا افراد جامعه با آگاهی از آن‌ها به دنبال دریافت خدمت به صورت فعال باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پرفشاری خون را بیماری خاموشی دانست که معمولا مبتلایان پس از بروز عوارضی نظیر سکته قلبی یا مغزی متوجه آن می‌شوند و گفت: تشخیص زودرس این بیماری از بروز عوارض آن پیشگیری می‌کند.

سهرابی با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت خاطرنشان کرد: ۳.۵ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار دارند که بر اساس هدفگذاری وزارت بهداشت باید ۷۰ درصد این جمعیت در مناطق شهری و ۱۰۰ درصد در مناطق روستایی در این پویش غربالگری شوند.

به گفته وی، این پویش با تلاش کادر بهداشتی دانشگاه در تمام مراکز بهداشتی، پایگاه‌های خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت در حال اجراست. تیم‌های سیار بهداشتی نیز با حضور در سطح شهر و مناطق پرتردد (بازار، مترو، ادارات و...)  به غربالگری گروه‌های هدف می‌پردازند. کادر درمان دانشگاه نیز در بیمارستان‌ها با غربالگری بیماران و مراجعان در اجرای این پویش ملی همکاری دارند.

سهرابی تکمیل پرونده الکترونیک سلامت افراد را از دیگر اهداف اجرای این پویش ملی برشمرد تا درصورتی که افراد به بیماری خاصی مبتلا باشند، بتوان مراقبت‌های فعال به آنان ارائه کرد.

وی با اشاره به آمار بالای غربالگری در دانشگاه گفت: امروز از مرز دو میلیون نفر در راستای اجرای پویش ملی سلامت گذر کردیم.

معاون بهداشت دانشگاه ضمن تقدیر از تلاش تمامی همکاران حوزه بهداشت و درمان دانشگاه در راستای اجرای این پویش ابراز امیدواری کرد که ضمن رصد بیماری‌ها بتوانیم در مراحل بعدی خدمات خوبی را در راستای  پیشگیری و کنترل این بیماری‌ها ارائه دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری در هفته دیابت در سال گذشته خاطرنشان کرد که حدود ۱۲۰ هزار نفر از ساکنان  شهر تهران در این طرح غربالگری شدند که حدود ۲ درصد آنان به عنوان مورد جدید دیابت شناسایی شدند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->